Hvorfor skal vi acceptere reklamer ?
Jeg bliver så træt en gang i mellem.
Jeg vil gerne deltage i et spændende seminar, som en leverandør afholder. Men for at deltage, så skal jeg acceptere at ville modtage reklamer via email, telefon eller sociale medier. Og jeg kan ikke tilmelde mig uden at acceptere dette. Ergo tilmelder jeg mig ikke!
Jeg har modtaget denne invitation til en leverandørs webinar via en email. Jeg skal naturligvis lige tilmelde mig og afgive relevante informationer, så som navn, email adresse, firmanavn, mv. Tænker dog, at det har de allerede, siden de sender mig en invitation!
Jeg modtager altså allerede reklame fra denne leverandør i min mailboks. Alligevel skal jeg godkende – nok en gang – at de vil sende mig reklame, og tilmed må kontakte mig telefonisk og andet.
Nej tak, tænker jeg. Jeg får rigeligt af mails, som jeg skal forholde mig til, og jeg har i hvertfald ikke brug for at modtage mere reklame via andre kanaler. Så jeg accepterer ikke disse reklamer og klikker på “bliv ved” for at tilmelde mig webinaret.
Men nej, den går ikke. Jeg SKAL acceptere at modtage mere reklame!
Nuvel, jeg kan til en hver tid fra melde mig. OK…hvordan ? Og hvor ? Og så skal jeg bruge tid på at finde dette sted, hvor jeg kan framelde mig.
Og så er det at trætheden indfinder sig!
Leverandøren vil gerne have, at jeg spenderer nogle timer af min arbejdstid på at at lytte til deres budskaber. Det vil jeg gerne, for det kunne da godt være at jeg er interesseret i disse løsninger, men jeg vil gerne have mere respekt for min tid, for min travle hverdag, bl.a. ved at kunne fravælge mig reklamer.
Skal jeg nu – lidt trodsig – framelde mig dette seminar ?
Vi skal kunne fravælge at aflevere oplysninger!
Jeg har endda oplevet tilmeldingsformularer, der vil have mig til at oplyse min alder, antal ansatte i formaet, firmaets cirka omsætning og sågar vores budget for dette område, som denne leverandør opererer indenfor. Og afgiver jeg ikke disse oplysninger, så kan jeg ikke tilmelde mig deres webinar.
Jamen, det er “noget for noget” fortæller man mig så.
Og så bliver jeg træt igen.
Jeg tænker: Det er dig, kære leverandør, der vil sælge mig dit produkt.
Du har et marketingsbudget. Du vil gerne have, at jeg spenderer en time eller måske en formiddag eller hel dag på at lytte til dine salgstaler. Denne omkostning for mit firma, som disse timer reelt er, er det jeg byder ind med!
Og det vil jeg gerne have, at du – kære leverandør – respekterer!
Både ved at have forberedt din præsentation og lade den være relevant. Men du skal ikke også kræve at jeg SKAL afgive dig oplysninger om min virksomhed og mig selv. Og du skal IKKE også kræve at jeg SKAL modtage yderligere reklame.
Nu vælger jeg enten at afgive stærkt misvisende oplysninger eller slet ikke at deltage.
Respekter jeres kunder!
“Desværre” gælder markedsføringsloven ikke helt på samme måde overfor erhverv, som den gælder for forbruger henvendelser. Og derfor tænker jeg, at det er endnu mere vigtigt, at branchen griber i egen barm og sørger for at vi, kunderne, får de relevante valg.
Det skal være muligt at deltage i disse webinarer uden disse krav.
Jeg kan mærke, at de henvendelser, som jeg modtager, der netop respekterer mig og min dagligdag, har lettere ved at slippe igennem nåleøjet.
Er det kun mig, der frustreres?
Hvordan reagerer du ?
I 2017 udarbejdede forbrugerorganisationen Tænk nedenstående sjove lille video, hvor kunderne i en bagerforretning bliver bedt om at aflevere personlige oplysninger for at få lov til at købe et stykke wienerbrød (en cookie). Videoen giver stof til eftertanke.