Data sikkerhed,  Hacking

Bruger du din firma email adresse til login på Linkedin? Få det ændret!

Af flere grunde bør du ændre dette til din private email adresse. Og er du IT-administrator, så sørg for at dine kollegaer får rettet dette.


For nogle år siden blev Linkedin hacket og over 167 millioner af bruger oplysninger kunne hackerne benytte til at bryde ind i virksomheder, mv.

Vi ser desværre hele tiden at forskellige hjemmesider bliver hacket, på trods af at disse virksomheder gør alt hvad de kan for at sikre adgangene til disse data.

Firma email adresse, som login – kan ikke anbefales!

Skal du skifte arbejdsplads, så kan du risikere at du vil få brug for at kunne tilgå din tidligere email konto for at authentikere dig. Det bliver svært, såfremt du ikke længere har adgang til denne konto.

For det andet så udsætter du virksomheden for en risiko for at blive hacket (især hvis du er typen, der genbruger dine passwords) og/eller din virksomhed endnu ikke har lagt en To-faktor authentikering ind, som et sikkerhedslag.

Mange får tilsendt notifikationer fra Linkedin på deres primære email adresse. Disse mails bør ikke dukke op i din arbejdsmail-boks: 1) fordi IT-kan læse dem og 2) det belaster virksomhedens mail-server/backup.

“Jo, men mine arbejdsrelationer skal kunne finde mig?!”

Ikke noget problem. Du kan let tilføje din firma email adresse, som sekundær email adresse tilknyttet din konto. Når de søger på din email adresse, så dukker du op i søgningen.

Vejledning: Det er let og tager 2 min

  1. Log in på Linkedin
    1. hvis du bruger din firma email adresse til at logge ind med, så er dette allerede første indikation på at du skal foretage denne ændring
  2. Klik på det lille billede af dig selv (se 1 i billede 1)
  3. Klik nu på ”Indstillinger og Privatliv”
Billede 1
  1. I det nye vindue, der åbner skal du først vælge fanen ”Konto” (1) (se billede 2)
  2. Herefter skal du klikke på knappen ”Rediger”(2) ud for Emailadresser, så dette punkt folder sig ud
  1. Ud for din primære adresse skal IKKE stå dine virksomheds mailadresse, men din private email adresse. Det er den primære emailadresse, som man logger ind med.
  2. Tilføj herefter din comm2ig mailadresse, som sekundære (så folk kan finde dig)
  3. Ved samme lejlighed skulle du overveje at aktivere 2 faktor authentikering på din Linkedin konto, få fx en sms, når du vil logge ind: https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/31698/sadan-aktiverer-og-deaktiverer-du-totrins-verifikation?lang=da