Device Management,  Mobility,  Smartphone

Samsung smelter ind i Android Enterprise.

I sidste uge udsendte Samsung en pressemeddelelse at de nu valgte at man tilslutter sig “Android Enterprise Recommended”. Men der er faktisk flere spændende nyheder “skjult” i denne pressemeddelelse.

Min. 2 OS-opdateringer!

Samsung har i mange år garanteret, at deres enheder kunne blive OS-opdateret i min. 2 OS versioner ud over den version, som enheden blev leveret med. Ligeledes forpligtede Samsung sig til at levere sikkerhedsopdateringer i samme periode. Dette gjorde Samsung enheder attraktive for mange virksomheder i det dette forlængede enhedernes levetid.

Da Android i begyndelsen af 2018 lancerede begrebet “Android Enterprise Recommended”, som en betegnelse bestemte modeller kunne få, såfremt de levede op til bestemte krav, så kunne Sony, LG, Huawei, m.fl. levere den samme garanti for deres enheder.

Læs mere om Android Enterprise Recommended her.

I stedet for at tilslutte sig AER-betegnelsen valgte Samsung at fortsætte med deres Knox Enterprise enheder, som tilbød det samme for virksomhederne, men faktisk også mere.

At Samsung nu tilslutter sig AER betyder, at Samsung nu kan markedsføre sine produkter sammen med Android, under det fælles begreb AER.

Dette har bl.a. betydet, at når virksomheder har skulle vælge Android Enterprise enheder og har spejdet efter Samsung enheder i Android liste over certificerede AER-enheder, så man tidligere ikke kunne finde Samsung på listen. Det vil man kunne fremover har jeg forstået.


Samsung enheder vil kunne enrolles med ZTE.

Dette er – i mine øjne – en af de store nyheder.

Går vi en hel del år tilbage, så lancerede Apple nogle værktøjer, der gjorde det let for virksomheder at benytte iPhones i deres organisationer. En af disse værktøjer var “DEP” – Device enrollment program, der gjorde det super let at indrulle nye enheder i organisationen. Android fokuserede på forbruger telefoner og kom ikke ind i denne kamp. Samsung valgte at tage kampen op og lancerede i 2013 deres virksomhedsrettede værktøjer under begrebet Knox, herunder KMEKnox Mobile Enrollment. Deres pendant til Apples DEP. Den aktuelle Android version var på dette tidspunkt version 4.4 (KitKat).

Læs mere om DEP, KME og ZTE i dette blog indlæg.

Først med OS version 8.0 lancerede Android en pendant til DEP og KME, som fik navnet: Zero Touch Enrollment – eller ZTE. I samme OS version lancerede Android en lang række værktøjer (“API’er”), som var rettet mod Enterprise markedet. Dette betød andre Android producenter, så som Sony, LG, Motorola, HMD-Nokia, HTC, m.fl. blev attraktive for virksomhederne.

Jeg klippede ovenstående billede ud fra Androids hjemmeside i 2018, hvor man kunne se, at Samsung snart ville blive en del af ZTE-programmet. Men efter et par måneder, meldte Samsung så ud, at man trak sig fra ZTE, idet man mente, at Samsungs egen løsning KME var bedre.

Det har betydet at virksomheder, der implementerede en EMM-løsning og ønskede at gøre brug af disse indrulningsprogrammer, både skulle have en Apple DEP konto, en Samsung KME konto og endelig en Android ZTE konto.

Fremover vil man kunne nøjes med at indrulle alle Android enheder i en EMM-løsning via Android ZTE-programmet.

I følge pressemeddelelsen så bliver dette først officielt gældende fra Samsung enheder med Android 11, det vil sige fx. Galaxy Note 20 serien, Galaxy S20 serien, Tab S7 og S7+, m.fl.

Samsung og Android har dog siden Android 9 haft et samarbejde om en fællesdatabase, så reelt har man åbenbart kunne dette længe, hvis man lige vidste hvordan tilmeldingen skete i ZTE-portalen.

Samsung oplyser, at man dog fortsætter med KME i nogle år endnu. Det betyder at virksomheder ikke skal til at omlægge deres aktuelle KME-opsætning, men blot langsomt overgå til ZTE-enrollment af alle Android enheder.


Google strammer grebet omkring deres styresystem Android, og har uden tvivl lagt et pres på Samsung for at komme ind i folden. Men nogle af de andre tiltag, som Google har indført omkring Android over de sidste 3-4 år, så bliver det spændende at se hvornår Google lancerer deres eget EMM-produkt.