Gartners® Magic Quadrant om UEM løsninger fra 2020-2021
I går bloggede jeg om udviklingen indenfor MDM/EMM/UEM løsninger fra perioden 2016 og frem til den seneste rapport i 2021 fra Gartner. I dette indlæg kigger jeg nærmere på udviklingen fra sidste års rapport og så den rapport, der blev lanceret i august måned 2021.
I mit blog indlæg i går uddybede jeg nogle af forholdene, der ligger til grund for Gartners analyse. Fik du ikke læst dette indlæg, så klik her.
Jeg har igen lagt figuren for 2020 ovenpå figuren for 2021 og tilføjet nogle pile, der viser udviklingen:
Som man kan se, så går det tilbage for stort set alle producenter af UEM løsninger, hvilket Gartner begrunder med flere ting, heri blandt evnen til at styre de mange funktioner, som de mange forskellige platforme har.
Gartner ser gerne at en UEM-løsning i dag understøtter
- iOS
- iPadOS
- Android
- Windows 10 (&11)
- MacOS
- ChromeOS
Men også WearOS, watchOS, Linux, de forskellige rugged (android) enheder med specielle funktioner.
Desuden også øget fokus på mobil sikkerhed, og muligheden for at understøtte COBO, COPE og BYOD scenarierne mht. disse enheder.
Jeg vil ikke referere fra Gartners 2021-rapport yderligere her, da det jo er en rapport, som du kan købe adgang til her. Som jeg var inde på i gårdagens indlæg, så er der mange faktorer, der skal tages med i ligningen, før man vælger den device management løsning, som man skal investere i.
Gartners analyse kan benyttes som en vejviser, men som sagt, der er mange løsninger, som ikke er med i denne analyse, som danske organisationer og virksomheder kan benytte, og som mere end rigeligt løser de udfordringer, som disse står med.
Og derfor er det min klare opfordring, at man henvender sig til en rådgiver, der kan være med til at afdække ens behov (for kort og længere sigt) i forhold til bl.a. enheder, markedets udvikling, funktionalitet, lovgivning og økonomi. Rådgiveren bør ikke være repræsentant for en bestemt producent. Sammen bør der udarbejdes en overordnet strategi, samt en plan, der sørger for at løsningen bliver implementeret i faser.
Her vælger jeg lige at indsætte en reklame for denne person 🙂