Snart kan du sige Nej tak! til målrettede reklamer på de forskellige platforme.
“Målrettede reklamer” betyder at de er baseret på en masse indsamlede data om dig. Disse data har skabt en profil, som kan bruges til at påvirke dig. Ikke kun mht. reklamer af tøj og biler, men også “reklamer” der skal påvirke din holdning ved fx. et folketingsvalg eller din holdning til krigen i Ukraine. Det bliver snart muligt at frasige dig disse reklamer baseret på dine persondata.
Ja, jeg behøver ikke at se reklamer for babybleer eller landbrugsmaskiner. Og det er det klassiske argument for det narativ, som tech-firmaerne ynder at benytte, når de skal forsvare deres indsamling af dine valg, din færden på deres platforme, indholdet i dine Google-søgninger, og dine mails. Disse data samles og skaber en profil på dig.
For nogle år siden fyldte “Cambridge Analytica“-skandalen mediebilledet, da det kom frem at dette firma benyttede disse profiler til at påvirke bl.a. Brexit-valget og det amerikanske valg i 2016. Målrettede kampagner blev konstrueret til at påvirke bestemte grupperinger af profiler.
Ja, så lad mig slippe for reklamer for haveredskaber,, men især vil jeg gerne skånes for at blive bombarderet med “reels” og reklamer, der har til hensigt at påvirke min holdning til fx. krigen i Ukraine, situationen i Iran eller om “mink-skandalen”.
I mandags, d. 6. december ’22, afgjorde Det Europæiske Databeskyttelsesråd tre sager mod firmaet Meta, som er virksomheden bag bl.a. Facebook, WhatsApp og Instagram. Afgørelser, som vil få betydning for de andre tech-virksomheder, der indsamler vores persondata.
Rådet afgjorde i de tre sager, at Metas brug af persondata, indsamlet på de sociale medier, til at sende dig målrettede reklamer, er i strid med GDPR.
Passiv accept contra aktiv accept!
Lovgivningen kræver i dag, at du skal aktivt sige Ja til at modtage reklamer. Der må ikke være sat hak i den hvide “Ja Tak”-boks i figuren herunder.
Derfor skal du også acceptere “Cookies”, når du går ind på en hjemmeside, hvor de benytter værktøjer til at indsamle din færden på deres hjemmeside til den profil, som de opbygger om dig.
Du skal altså aktivt acceptere at de må indsamle dine data eller sende dig reklamer.
Da EU-lovgivningen om beskyttelse af vores private data, kendt som GDPR, trådte i kraft i maj 2018, indskrev Facebook i deres brugerbetingelser, at de måtte bruge indsamlede data, som de havde lyst til. Og ville man ikke acceptere disse nye betingelser, så kunne man ikke fortsætte med at bruge sin Facebook-konto.
Du kan sikkert huske at tilbage i slutningen af maj 2018, så kom der nye standardbetingelser fra stort set samtlige apps, som du benyttede på din smartphone. Disse betingelser skulle du acceptere for at kunne fortsætte med at bruge denne app. Stort set alle godkendte disse betingelser uden at læse dem igennem.
Dette opfatter Det Europæiske Databeskyttelsesråd, som passiv accept.
“Jamen, jeg har slået reklamer fra i disse apps”?
Nej, det har du faktisk ikke!
Når du har været inde i indstillingerne og sagt Nej til reklamer, så er det for det første et “passivt” accept, dvs. du skal aktivt gå ind og vælge Nej tak.
Men mere vigtigt i denne sag, så er det kun et Nej-tak til, at dine profildata må benyttes til at levere “reklamer” på andre medier end Facebook, Instagram og WhatsApp!
Det vil sige at Meta stadigvæk benytter disse profiler til at manipulere dig på Metas egne platforme!
Meta skal give os ret til at frasige brugen af vores persondata.
Rådet har nu vurderet, at Meta overtræder EU-lovgivningen, fordi denne kræver, at vi brugere skal have en klar mulighed for at sige Nej-tak til, at vores private data må bruges til at sende os “reklamer” inde i Metas kendte tjenester. Det er altså i strid med EU-lovgivningen at Meta har skrevet denne tilladelse ind i deres generelle brugerbetingelser.
Det betyder, at Meta skal implementere en knap, hvor vi brugere aktivt skal slå denne tilladelse aktivt til.
Og hvor mange af os vil aktivt gøre dette ?
Jeg kunne ikke drømme om at give denne accept.
Hvorfor er det så et problem for Meta?
Når man vil påvirke en forbruger, så skal man udsætte dem for “reklame” der hvor målgruppen er stærkest repræsenteret, for at få det maksimale ud af de penge, som denne reklameplads koster. Om det er på en fodboldspiller, i magasinet Bo Bedre, en reklameblok før Zulu Awards eller på Instagram!
Meta lever jo af disse reklamer og især at de kan målrette deres reklamer så præcist. Derfor kan de tage en høj pris og tjene godt på dette. Og jo flere platforme, som de kan påvirke dig på, lad os sige op til et folketingsvalg, så bliver Meta en af de stærkeste “reklame” formidlere.
Det betyder at mandagens afgørelser vil få en betydelig påvirkning af Metas indtjening. Hertil kommer at rådets afgørelse også ligger op til betydelige bøder. Politico mener, at bøden kan komme op på 2 milliarder Euro, altså godt 15 milliarder danske kroner (hvilket svarer til prisen for at bygge Øresundsbroen i 1990).
Og afgørelserne vil også få betydning for andre medier, så som SnapChat, TikTok, AirBnB
Og husk, at du har ind til nu ikke kunne sige fra over for dette, men mindre at du lukker dine Facebook-, Instagram og Whatsapp profil.
Mon Meta anker ?
De forskellige medier, som jeg har læst omtale Det Europæiske Databeskyttelsesråds afgørelser i mandags, mener at rådet har en god sag, men da dette vil have en kæmpe indflydelse på Metas indtjening, så vil de nok endnu en gang udfordre afgørelsen.
Men iflg en artikel i Washington Post, som Version2 referer til, så er det tilsynsmyndighederne i 10 forskellige EU-lande, som har ført at Det Europæiske Databeskyttelsesråd er kommet frem til denne afgørelse.
Max Schrems har allerede kommenteret afgørelsen og er ganske tilfreds med dem. Han mener at afgørelserne nu tvinger tech-firmaerne til at respektere vores ret til vores egne data og hvad de bruges til.
Personligt så håber jeg, at de 3 afgøreler vil have den konsekvens, at alle tjenester, som vi bruger, skal bede om et aktivt accept til at de må bruge vores private data til at sælge/manipulere os med. Jeg kan ikke acceptere at det bliver pengestærke grupper, der får mulighed for at manipulere med os!
Ps. Du kan måske ikke bare lige vælge at lukke for Facebook!
Inden du vælger at lukke ned for dine Facebook-konto, så skal du lige gennemgå alle de steder, hvor du har oprettet en konto ved at bruge dit Facebook-login!
Det kunne være Spotify, Pinterest, Hotels.com, AirbnB, m.fl.
Du vil ikke kunne logge ind på disse konti længere.
Bemærk at du med dette Facebook-login også deler de oplysninger, som fx. Spotify indsamler om dig med Facebook.
Og måske skal du overveje om at oprette et login på disse andre tjenester med din emailadresse i stedet for at bruge det nemme Facebook-/Apple-/Google login.