Big Data,  Causerier

Afskaf omdelte reklamer – Nej Tak! (desværre)

COOP vil gerne have at vi stopper med at få husomdelte reklamer, for at spare på naturens ressourcer (og spare dem for en stor udgift ). De vil gerne have at vi ser annoncerne i deres online-rekamer på minetilbud.dk. Men det bliver desværre et Nej Tak fra min side af.

Naturligvis er jeg interesseret i at beskytte naturen mod alle disse reklamer, som kommer ind af døren en gang om ugen, og i overflod op til højtider og frigivelsen af børnepengene. Og ja, det irriterer mig at få en masse reklamer ind af døren, som jeg ikke kigger igennem. Med tablets så er det let for os at lige se reklamerne igennem, samtidig med at vi får læste dagens digitale avis.

Men, når jeg ser på den løsning, som de forskellige firmaer er gået sammen om “Minetilbud.dk”, så stejler jeg kraftigt.

“Opret en profil på MineTilbud.dk.”

Når du downloader appen “minetilbud” så bliver man præsenteret for hele 134 forskellige tilbudsaviser og kataloger.

134 reklamer og kataloger at vælge imellem!

Nu kan man scrolle ned over listen og vælge de reklamer/kataloger, som man er interesseret i, klik på linket og se igennem reklamen. Så tilbage til listen og vælge en ny reklame, osv. Der er vel 8-10 reklamer, som vores hustand, reelt er interesseret i. Det er lidt trættende at skulle filtrere igen og igen og finde frem til de reklamer, som har relevans for os. Vi er desuden enige om, at de mange tilbud er faktisk ikke det vi søger efter, når vi bladre reklamerne igennem, men inspiration! Inspiration til nye middags retter, nye køkkenredskaber, ombygning, osv.

For at gøre det meget lettere at bruge appen, så kan man oprette en liste med ens udvalgte reklamer. Og for at oprette disse lister, så skal man oprette en profil. Det er også okay. Lige indtil jeg læste det med småt.

Nedenstående er klippet fra hjemmesiden, hvor man oprette denne profil.

For at modtage reklamer, så skal jeg afgive en masse informationer, som de så kan bruge til målrettede reklamer. Ja..jo. jeg har ikke behov for at se på kvindetøj, bleer til spædbørn eller legetøj til børn.

Man vil vide alt om mig – Øh…Nej tak!

Som det fremgår at klippet ovenfor, så vil de indsamle en masse data om mig:

  • køn
  • alder
  • købsadfærd
  • søgeadfærd
  • mit navn og email adresse (fra oprettelsen)
  • data fra mine enheder, så som lokation, sikkert IP-adresse, mv.

Disse data vil de naturligvis bruge til at målrette reklamer til mig. Men, nej tak. Jeg vil gerne forblive anonym. Jeg har ikke tænkt mig at dele mit privatliv med andre.

udklip fra minetilbud.dk

Min profil deles med alverdens firma og må bruges som de har lyst til: Igen..Nej Tak!

Jeg skal også give tilladelse til, at firmaet FK og deres annoncører må kontakte mig på disse medier:

  • e-mail
  • telefon
  • sms
  • notifikationer
  • push-beskeder fra appen
  • bannere
  • Facebook
  • andre sociale medier
  • og endelig: breve og omdelte medier (Men var det ikke det, som vi skulle undgå?!)

Disse oplyser giver jeg disse firmer, som jeg reelt ikke ved hvem er eller vil være i fremtiden Og jeg giver dem ret til at bruge disse data, dvs. analysere, samkøre, osv. Helt uden at have indblik i hvad de skal bruges til.

Jeg kan ikke vælge noget fra eller til. Det er enten siger du ja – eller ikke!

Hvis jeg ikke accepterer dette, så kan jeg ikke oprette denne profil og disse lister!

Jo, jeg kan trække mit samtykke tilbage, men så er alle mine data allerede jo delt og jeg skal selv tilsikre at hver eneste annoncør, som disse data er delt med, fremsender mig en bekræftelse på at de har slette mine data iht. reglerne i Persondataforordningen.

Big data er de nye sorte guld.

Har man blot fulgt en smule med i fx. EU-konkurrencekommissær Margrete Vestagers budskaber omkring Big Data eller bl.a. den kendte professor Shoshana Zuboff, så er man også ganske klar over hvor meget vores private data betyder for disse annoncører, Facebook, TikTok, NSA, Cambridge Analytica, osv.

Der har været ganske mange eksempler på hvordan vores personlige data er blevet brugt til politisk manipulation. Og ja reklamer er naturligvis også manipulation og når jeg accepterer at få dem lagt i min postklasse, så giver det også annoncørerne en lille viden om mig. Men de ved ikke hvilke annoncører, der interesserer mig, hvor længe jeg bliver på den samme side i en reklame, hvilke reklamer, som jeg vender tilbage til hver uge. De kan ikke samkøre disse oplysninger med mine data fra fx. mine medlemskort til Føtex eller Rema1000 (hvilket jeg ikke har) .

Jeg vil gerne bestemme helt selv over mine interesser, mine internet søgninger, min købsadfærd, osv. Og jeg vil især gerne selv bestemme over hvem der må bruge dem, og hvad de må bruges til. Dette kan jeg ikke med dette tiltag fra Minetilbud.dk.

Og når vi lige taler om omkostninger, så er der også en ganske stor omkostning til at drive de datacentre, som skal styre disse online reklamer, gemme de indsamlede data og holder vores tablets og smartphone i gang.

Konklusion: Nej tak til alle slags reklamer!

Jeg kommer ikke til at fortsætte med at få husstandsomdelte reklamer ind af døren. Nej tak- skiltet er sat på postkassen, for naturligvis kærer jeg mig om naturen, CO2 begrænsning og den verden, som jeg skal give videre til mine børn, børnebørn og oldebørn. Men det bliver også til et Nej tak til minetilbud.dk og deres krav. Det betyder også, at jeg ikke længere får den inspiration, som disse reklamer har givet mig. Ingen inspiration til gave ideer. Ingen impulskøb af en stor racerbane til mit barnebarn, mv.
Og det kan jeg vel, i bund og grund, også godt leve med.

Læs her på Tænk.dk om hvordan du slipper for reklamer