Teleselskaberne sælger oplysninger om dig til bl.a. forsikringsselskaberne
Netavisen Børsen skriver i dag at teleselskaberne er i gang med at sælge oplysninger om deres kunder til andre kunder (link).
Blandt andet skriver Børsen at Telenor sælger oplysninger om brugernes kørsel til forsikringsselskaberne, der med disse data beregner en pris på din bilforsikring. Dette sker p.t. via en app, som indsamler disse data.
Jeg har interesseret mig for “Big Data” i over 30 år og har været vidne til den langsomme spredning af vores personlige data ud i alle (kommercielle) kroge, vel og mærket UDEN at vi bruger reelt har noget at skulle have sagt.
Langsomt ændres de “terms and conditions” i de forskellige apps, som vi har downloaded. VI læste måske reglerne, da vi hentede Facebook eller Endomondo ned første gang for nogle år siden. Men siden hen er disse apps kommet i nye versioner og undervejs, så er vi blevet præsenteret for nye opdaterede “terms and conditions”, som de fleste af os blot har sagt ja til, og ikke læst.
Al vores datatrafik på bl..a vores smartphones går gennem teleselskabernes netværk. De ved præcist hvor vi er og derved hvad vi foretager os. Er du i Ikea eller handler du hver torsdag i Bilka i Vanløse. Hvor hurtigt kører du på strækningen mellem Roskilde og København. Hvor tit er du ude og løbe, og hvornår var du sidst i Fitness Centeret. Hvor tit besøger du den kollega, som du har en affære med?!
I Sverige kan du få en livsforsikring, såfremt du går med et overvågningsarmbånd, der overvåger dit helbred, og bl.a. minder dig om at du ikke har dyrket motion i x antal dage.
Prøv at tænke over hvad du laver i løbet af en uge og hvordan din smartphone, der følger dig over alt, præcist ved hvor du er!
Hvornår bliver disse oplysninger solgt til fx. vores kommende arbejdsgivere ? Ved din næste jobsamtale ved chefen stort set alt om dig. Din kommende ansøgning om en livsforsikring vil blive beregnet ud fra data, som du har leveret til teleselskaberne (og måske Endomondo) igennem mange år!
Hvordan siger vi fra ?
Blandt andet ved at sætte os ind i den nye Persondataforordning (GDPR), som træder i kraft d. 26. maj 2018, og som har til hensigt at beskytte borgernes private data mod misbrug. Kend reglerne og tag stilling. Sig fra.