Device Management,  Mobility

Apples nye device management løsning: Business Essentials.

Apple lancerer deres nye bud på en Apple device management løsning, som henvender sig til mindre organisationer og virksomheder, der kun benytter sig af Apple enheder, altså iPhones, iPads og ikke mindst Macs. Hertil tilbydes 24//7 support og op til 2Tb iCloud storage pr. bruger.

Siden Apple sidste år opkøbte device management producenten Fleetsmith (se mit tidligere indlæg her), så har jeg – og andre nørder – blot gået og ventet på at se hvad dette ville resultere i.

Og det ser spændende ud, om end det kun er beta versionen Apple lancerer nu. På Apples hjemmeside oplyser de, at Business Essentials vil blive lanceret til foråret 2022.

Se introduktionen her på Youtube:

I følge magasinet The Verge, så skulle dette tilbud være en forlængelse af Apples strategi om selv at tilbyde flere service ydelser, bl.a. 24/7 Apple Support og iCloud lager. Dette er jo er i fin tråd med hvad vi fx. har set hos Android og Chrome Enterprise, samt Microsoft.
Det siger sig selv, at Business Essentials vil blive en del af Apple Business Manager.

Apple mener, at løsningen henvender sig til mindre virksomheder og organisationer med op til 500 ansatte, hvilket faktisk vil sige mange danske virksomheder. Det bliver spændende at se hvor mange enheder løsningen maksimalt vil kunne trække. Apple lancerer en prismodel, der håndtere op til 3 enheder pr. bruger.

Der tilbydes som sagt 24/7 support – både mht. at bruge løsningen, men også for slutbrugerne og deres spørgsmål om hvordan man bruger en Mac eller iPad.

Herved skulle en mindre virksomhed have alt hvad der er behov for, for at drive en IT afdelingen UDEN at have en stor IT-afdeling.


Løsningen skulle levere alle de grundlæggende funktioner, så som at opsætte Apples værktøj FileVault, som benyttes til at sikre data på bl.a. enhedens harddisk med kryptering, sikkerhedsfunktionerne, så som pinkode, låse og finde en bortkommen eller stjålet enhed, håndtering af Activation Lock, udrulning af apps, mm.
Settings, så som Wifi og VPN, kan naturligvis også administreres fra central side og rulles ud på enhederne. Jeg tænker at vi kommer til at se alle de opsætning- og konfigurations muligheder, som Apple har stillet til rådighed for andre løsninger, i Business Essentials. Måske ikke alle funktioner fra starten af, men mon ikke de kommer med alle sammen hen ad vejen.

Apple oplyser, at brugere kan importeres fra Microsoft Azure Active Directory. Her ville jeg naturligvis have foretrukket “synkronisering” fremfor import.
Brugerne opdeles i “smart groups”; her havde jeg nok ønsket at man benyttede AD-grupperne.
Men mon ikke det kommer i en senere opdatering.

Nøglen til det hele: Ny Business Essentials app.

Til at styre enhederne skal enhederne have en ny app downloadet og installeret. Den ansatte kan nu enrolle en enhed udleveret af virksomheden (betegnes med forkortelsen COBE, hold musen over forkortelsen) eller en enhed, som den ansatte selv ejer (ofte kaldet BYOD-enhed).

Brugeren skal bruge virksomhedens “Managed Apple ID” til at indrulle enheden i løsningen, og derved få apps, mails, osv. ud på enheden. fra virksomheden, der betyder at virksomheden får fuld kontrol over enheden.
Naturligvis vil enhederne kunne rulles ind med Apples enrollment program Device Enrollment, ADE (tidligere DEP).

Apple oplyser, at brugere vil kunne indrulle enheder, der enten er deres egne (altså BYOD eller COPE-enheder, altså enheder, der er udleveret af virksomheden, men som også benyttes privat), med programmet, som kom i OS version 13.1: “User Enrollment”. (Du kan læse mere om User Enrollment i mit indlæg her fra september 2019).

“User Enrollment” adskiller virksomhedsdata fra de personlige data, og burde også betyde at IT-afdelingen ikke vil kunne se hvilke private apps, GPS-position, mv. på disse enheder, bl.a. for at beskytte brugerens privatliv iht. GDPR.
Det bliver interessant at se, hvordan dette bliver håndteret i dagligdagen for virksomhedens IT-afdeling.

I denne nye apps vil brugerne også få adgang til de apps, som virksomheden mener at man skal benytte, og brugeren vil kunne registrere behov for reparationer i samme app.


2Tb iCloud storage og 3 enheder per bruger samt “Colaboration”.

Alle brugere får en dedikeret iCloud konto, som benyttes til at gemme filer, gemme backups og til at samarbejde på tværs af organisationen. Det vil være muligt at tilkøbe op til 2Tb lagerplads pr. bruger.

Brugerne kan dele dokumenter på denne konto og derved arbejde på samme tid og i samme dokument, uanset hvor de befinder sig.

Og endelig så kan man have op til 3 enheder pr. bruger, dvs. fx. en iPhone, en iPad og en Macbook.


Support med AppleCare+

Et andet spændende tiltag er muligheden for at tilkøbe AppleCare+ til ens Business Essentials licenser. Denne service skal støtte den mindre virksomhed med at reducere den tid og derved de omkostninger, der er forbundet med at supporte løsningen og ikke mindst slutbrugerne.

Med AppleCare+ får virksomheden:

  • 24/7 telefonisk Apple support, som både er til IT-administratoren af Business Essentials, men – nok mere interessant – også slutbrugeren af enheden (som derfor ikke ringer til organisationens IT-afdeling)
  • OnBoarding
  • Uddannelse af IT administrator og supportere
  • samt reparation af to enheder hvert år.
  • mulighed for at få en Apple uddannet tekniker on-site indenfor 4 timer

Priserne for AppleCare+ til Business Essentials vil ført blive oplyst til foråret 2022.


Priser for Business Essentials

Apple lancerer 3 forskellige licens modeller:

Det interessante her er, at man kan blande disse licensmodeller: så har man en gruppe brugere, der kun har én iPhone og en anden gruppe, som både har en iPhone og en Mac, så kan dette lade sig gøre. Herved får man den mest optimale økonomi.
Husk lige at AppleCare+ ikke indgår i disse licens modeller.

Og da der er tale om en månedsbetaling, så betaler man kun for det antal licenser, som man benytter i den pågældende måned. Ansætter man 4 nye medarbejdere den 1. februar, så kender man allerede prisen og betaler kun for disse 4 licenser, pr. 1. februar. Skal en bruger bruge mere end de 200Gb, jamen så køber man fremadrettet blot en 2TB licens til brugeren.


Hvornår kommer Business Essentials til Danmark?

Apple oplyser, at løsningen vil blive lanceret til foråret 2022, og jeg forventer, at det betyder at det også bliver tilgængeligt for danske virksomheder på dette tidspunkt.
Der vil dog være nogle GDPR og “Schrems II” forhold, som skal på plads, hvorved at de data, som danske virksomheder gemmer i denne iCloud, bliver opbevaret på servere, der befinder sig indenfor EU.

Indtil videre er der kun adgang til den gratis beta-test version, hvis man er en amerikansk virksomhed.


Min mening:

Jeg ser naturligvis frem til at kunne teste løsningen selv. Jeg har siden 2005 testet langt de fleste løsninger, der har været relevante for danske virksomheder og set mange præsentationer. Det er den daglige administration af løsningen for IT afdelingen, der er vigtig. Er det let at opsætte politiker, udrulle apps, flytte en bruger fra en gruppe og over i en anden, lave tilretninger af en politik, osv. Og faktisk lige så vigtig: hvordan er slutbruger oplevelsen, især ved den initielle indrulning.
Endelig vil jeg naturligvis gerne se hvordan løsningen håndtere GDPR-forholdene omkring COPE enheder, altså den typiske danske enhed, som udleveres af virksomheden og som medarbejderen må benytte privat. Hvor godt håndteres denne adskillelse, så medarbejderne ikke skal bekymre sig om deres privatliv.

Jeg tænker, at vi nok vil komme til at tilbyde mindre virksomheder at være den daglige IT-administrator af løsningen, så de ikke en gang skal bruge tid på selv at sætte sig ind i løsningen. Der vil også være brug for initiel opsætning, bl.a. mht. COPE enheder, grupper, udruldnings erfaring ift. danske forhold, mm.

Jeg kan godt lide tanken bag AppleCare+, altså support løsningen, der også omfatter slutbrugeren. Husk dog at dette ikke er med i licensen, men er en tillægsydelse, hvis pris vi ikke kender før ved lanceringen.

For god ordens skyld, så skal det jo lige nævnes, at løsningen ikke vil kunne supportere Android og Windows enheder, altså blandede miljøer, som vi ser i mange danske virksomheder.

Er man en ren Apple organisation, der ikke benytter sig af Microsoft pakken med tilhørende OneDrive lager, så tænker jeg, at dette kan være en interessant løsning.
Til sammenligning koster en Microsoft MEM-licens (aka Intune) US$2,- pr. måned. En Intune licens kan også bruges til at administrere en Android enhed eller Windows PC, hvilket giver mulighed for at administrere et blandet device miljø. Ja, MS-MEM kan p.t. ikke administrere end Mac lige så godt som fx. løsningen Jamf, og lige nu ved jeg ikke hvor godt Business Essential kan administrere de 3 typer af Apple enheder i forhold til fx. Jamf. Jamf har også priser, der starter fra US$ 2,- pr. device.
Ønsker man kun at styre iPhones og iPads, og har man ikke behov for ganske speciel konfiguration, så er der flere MDM og EMM løsninger med konkurrencedygtige priser.


Som du måske har bemærket, så benytter jeg ikke begreberne MDM, EMM eller UEM i dette indlæg. Det gør Apple heller ikke selv i deres presse materiale eller hjemmesider om Business Essentials. Disse tre begreber dækker, fx. i følge Gartner, over løsninger, der håndterer mere end ét operativ system. Jo iOS, iPadOS og MacOS kan siges at være tre systemer, men her mener man typisk Windows, Android, Tizen, ChromeOS og Apple.

Jeg har ikke kunne finde oplysninger om Business Essentials vil blive lanceret i en version, der henvender til uddannelsesområdet, der fx. har benyttet iPads i Indskolingen.
Da der normalt har været en tradition for at uddannelsesinstitutioner kunne købe en device management licens til mindre en halvdelen af hvad en virksomheden har skulle betale, så har dette ikke været et område, som mange leverandører har haft fokus på. Ganske enkelt fordi der vil være færre penge til at dække over de udviklingsomkostninger, der er til dette område. Men lad os nu se.

Læs selv pressemeddelelsen af 10. november 2021 fra Apple her.

Link til Apples hjemmeside om Business Essential.

Hvis du har fundet dette indlæg interessant, så opfordrer jeg dig til at tilmelde dig mit nyhedsbrev. Jeg vil løbende informere om nyheder om Business Essentials, men også om andre relevante ting. Nyhedsbrevet udsendes fredag morgen og kun hvis jeg har skrevet nogle indlæg i den forgangne uge.